آگهی

چگونه پیانو را تمیز کنیم؟ 8 نکته طلایی برای تمیز کردن پیانو

چگونه پیانو را تمیز کنیم؟ 8 نکته طلایی برای تمیز کردن پیانو آیا می‌دانستید اکثر نوازندگان پیانو، نحوه تمیز کردن صحیح آن را نمی‌دانند و باید آموزش ببینند؟ متاسفانه بعضی از افراد با روش‌های غلط پ...

چگونه پیانو را تمیز کنیم؟ 8 نکته طلایی برای تمیز کردن پیانو

آیا می‌دانستید اکثر نوازندگان پیانو، نحوه تمیز کردن صحیح آن را نمی‌دانند و باید آموزش ببینند؟

متاسفانه بعضی از افراد با روش‌های غلط پیانوی خود را تمیز می‌کنند و باعث آسیب به آن می‌شوند. برای همین شما باید بدانید که با توجه به حساسیت و خاص بودن ساز پیانو، چگونه آن را تمیز کنید و چه کارهایی انجام دهید که پیانوی شما نیاز کمتری به تمیز کردن زود به زود داشته باشد.

چرا تمیز کردن پیانو مهم است؟

این را بدانید که اگر پیانوی خود را زود به زود تمیز نکنید، در درازمدت دچار خوردگی و کهنگی می‌شود و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. فرقی نمی کند شما یک پیانو دیجیتال داشته باشید یا آکوستیک، باید به آن رسیدگی کنید.

از طرفی تمیز کردن سیم‌های پیانو از گرد و غبار، باعث تولید صدای بهتری از پیانو می‌شود. چون گرد و غبار بر کیفیت صدای پیانوها، تاثیر می‌گذارد.

لوازم لازم برای تمیز کردن پیانو

قبل از اینکه به سراغ تمیز کردن پیانوی خود طبق روش‌های صحیح بروید، باید وسایل تمیزکاری خود را آماده کنید. در زیر وسایل لازم، برای تمیز کردن پیانو به شما معرفی می‌شود:

4 تا 5 عدد پارچه میکروفایبر

محلول آب و صابون

جاروبرقی کوچک (اختیاری)

برس تمیز کردن پیانو (اختیاری)

ماسک و دست‌کش برای حفظ سلامتی خودتان

مراحل تمیز کردن پیانو

همانطور که در wikihow گفته شده، تمیز کردن پیانو کار آسانی است. اما به شرطی که مرحله به مرحله پیش بروید. در زیر روش صحیح تمیز کردن پیانو، طبق مراحل زیر گفته می‌شود:

حذف وسایل اضافه از اطراف پیانو

شاید شما هم از آن نوازندگانی باشید که دوست دارید نت‌های موسیقی، گلدان‌ها و قاب‌های کوچکی را به عنوان تزیینات روی پیانوی ایستاده خود، قرار دهید. در ابتدا برای تمیز کردن پیانو، باید این وسایل را بردارید.

پاک کردن گرد و غبار از پیانو

شما می‌توانید برای از بین بردن گرد و غبار زیاد از پیانو از جاروبرقی‌هایی با خرطوم کوچک استفاده کنید. از طرفی برای مناطقی که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است، برس‌های تمیزکننده مخصوص، پیشنهاد می‌شود.

بعد از آن، نوبت به استفاده از پارچه میکروفایبری خشک، برای تمیز کردن سیم‌ها، چکش‌ها و اجزای دیگر می‌رسد. یادتان باشد که در این مرحله، از پولیش یا مایع استفاده نکنید. چون رطوبت این مواد ممکن است برای پیانو مشکل ایجاد کند.

شما باید سیم‌ها و اجزای دیگر را با حرکاتی نرم و عقب و جلو رفتن تمیز کنید. در آخر، نوبت به تمیز کردن سطوح داخلی پیانو و پاک کردن لولاها می‌رسد.

تمیز کردن و پاکسازی سطوح بیرونی پیانو

برای این مرحله، باید پارچه میکروفایبر تازه و تمیز دیگری بردارید. پس از آن، با فشاری کم از بالای پیانو شروع به تمیز کردن به سمت پایین کنید.

از مقداری آب و صابون برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید برای درست کردن این محلول پاک‌کننده، مقداری آب ولرم را با یک یا دو قطره مایع ظرفشویی، مخلوط کنید. پس از آن، پارچه خود را با استفاده از این مایع مرطوب کرده و به سطوح پیانو، بکشید.

تمیز کردن کلیدهای پیانو

این مرحله از تمیز کردن پیانو، حساسیت و اهمیت بیشتری دارد. چون هر پیانو، با توجه به نوع و جنس کلیدهایش، روش تمیزکاری جداگانه‌ای دارد که در ادامه به طور مفصل به این موضوع پرداخته می‌شود.

تمیز کردن پدال‌ها و چرخ‌های پیانو

در ابتدا با پارچه میکروفایبر نرم، گرد و غبار را از روی پدال‌ها و میله‌ها پاک کنید. سپس پارچه‌ای دیگر را با محلول آب و صابون، مرطوب کرده و روی لکه‌ها بکشید.

تمیز کردن صندلی پیانو

نیمکت‌های پیانو، از انواع بالشتی و سخت تشکیل می‌شوند. برای تمیز کردن نیمکت‌های سخت، پارچه میکروفایبر مرطوب‌شده با آب و صابون را به آن‌ها بکشید. اما برای تمیز کردن نیمکت‌های بالشتی، ابتدا با جارو برقی نشیمنگاه آن را گردگیری کنید و سپس با پارچه میکروفایبر مرطوب‌شده با آب و صابون، لکه‌های موجود را از بین ببرید. بعد از آن نوبت به تمیز کردن کناره‌ها و پایه‌های نیمکت می‌رسد.

تمیز کردن کلاویه‌های پیانو

کلاویه‌های پیانو، از اجزای برجسته پیانو هستند. برای همین باید اکثر مواقع تمیز و زیبا باقی بمانند. اما ممکن است چربی پوست دست و تیرگی گرد و غبار را به خود جذب کرده و تغییر رنگ دهند. چون در تماس مستقیم با انگشتان دست و گرد و غبار هستند.

برای تمیز کردن کلاویه‌های سفید و سیاه پیانو، باید از دو پارچه میکروفایبر استفاده کنید تا رنگ تیره کلاویه‌های سیاه روی کلاویه‌های سفید اثری باقی نگذارد.

یادتان نرود که حرکت دستمال شما روی کلاویه‌های پیانو، از بالا به پایین باشد تا آلودگی‎ها به خوبی پاک شود. برای نظافت بین کلاویه‌ها نیز می‌توانید یکی از کلید‌ها را فشار دهید تا به کناره کلاویه دیگر دسترسی پیدا کنید.

کلاویه‌های پلاستیکی و عاجی با توجه به جنسشان، روش نظافت متفاوتی به شرح زیر دارند:

تمیز کردن کلاویه‌های عاجی

این کلاویه‌ها، از حساسیت زیادی برخوردارند. برای همین باید نکات زیر را برای تمیز کردنشان بدانید:

نظافت با دستان تمیز

استفاده نکردن از مواد شیمیایی و صابونی

استفاده از دستکش نخی، برای جلوگیری از انتقال چربی و گرد و خاک پوست به کلاویه‌ها

سفید کردن کلیدها، با استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص عاج‌ها یا خمیردندان‌

تمیز کردن کلاویه‌های پلاستیکی

این کلاویه‌ها، ساده‌تر و طبق مراحل زیر تمیز می‌شوند:

استفاده از آب و صابون برای از بین بردن لکه‌ها

استفاده از پارچه نرم و مرطوب شده از محلول آب و صابون

پاک کردن کلیدهای سفید در ابتدا به صورت بالا به پایین

استفاده از پارچه‌ای دیگر برای پاک کردن کلیدهای سیاه

پاک کردن اثرات صابون‌ها با پارچه نخی و خشک

8 نکته کاربردی برای تمیز کردن پیانو

شما می‌توانید برای تمیز کردن باکیفیت و هرچه بهتر پیانوی خود، نکات کاربردی زیر را به کار بگیرید:

آب اکسیژنه، از محلول‌هایی است که به کلاویه‌های پیانو آسیب نمی‌زند. شما می‌توانید برای تمیز کردن پیانوی خود، این محلول را بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید.

استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که الکل رقیق‌شده دارند؛ برای تمیز کردن پیانو، موثر است.

فراموش نکنید که از محلول‌های سفیدکننده، برای تمیز کردن پیانوی خود استفاده نکنید.

از اسپری و تماس مستقیم محلول آب و صابون و مواد ضدعفونی دیگر به پیانو، خودداری کنید. به جای این‌کار می‌توانید مایع تمیزکننده را به دستمال آغشته کنید.

بعد از پایان نظافت پیانو، با حوله‌ای خشک تمام قسمت‌های آن را پاک کنید تا مایعی روی سطح پیانو، باقی نماند.

بهتر است از پولیش و واکس‌ها برای پیانو، استفاده نکنید. چون باعث آسیب به سطح پیانو می‌شود.

برای براق ماندن کلیدهای پیانو، می‌توانید از پارچه‌ای تمیز و نرم مرطوب‌شده با آب خالص استفاده کنید.

از نفوذ رطوبت بین کلاویه‌ها، جلوگیری کنید. چون در طولانی مدت باعث ایجاد تورم کلاویه‌ها و مختل شدن حرکت آزادانه آن‌ها می‌شود.

اینکه پیانو کیفیت بالایی داشته باشد، عامل مهمی است که در کنار نگهداری درست، صدایی دلنشین از پیانو را پدید می آورد. پیشنهاد می کنیم حتما از بهترین مرکز خرید پیانو برای تهیه پیانو مورد نظر خود استفاده کنید تا بتوانید یک پیانوی اصل با بالاترین کیفیت را تهیه کنید. شما می توانید برای آشنایی با بهترین مراکز خرید پیانو به رسانه آهنگ مراجعه کنید.

 

سجاد معصومی جانی آبادی

سجاد معصومی جانی آبادی، متولد دهه هفتاد در استان فارس است. وی مدیر مسئول و بنیان گذار رسانه موسیقی کاکو موزیک، مجله اینترنتی موسیقی کاکو موزیک، خبرگزاری کاکو نیوز، طراحی سایت و گرافیک کاکو دیزاین و آکادمی نخل می باشد. همیشه اون تغییری باش که میخوایی تو دنیا ببینی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا