آگهی

تاثیرات مثبت گوش دادن به موسیقی بی کلام بر عملکرد مغز

تاثیرات مثبت گوش دادن به موسیقی بی کلام بر عملکرد مغز

موسیقی بی کلام یکی از مهم ترین عواملی است که تاثیر شگفت انگیزی بر روحیه و احساس افراد می گذارد. ابتدایی ترین و اولیه ترین موسیقی های تاریخ صدای عناصر طبیعی است. که از جمله آن ها می توان به صدای باد، شر شر آب، صدای پرندگان و … اشاره کرد. هنوز هم نمی توان از تاثیر آن ها بر روح افراد غافل شد. اگر شما نیز مانند من به شنیدن صدای طبیعت علاقه دارید می توانید به یک سایت دانلود اهنگ رایگان مراجعه کنید و آهنگ های مورد علاقه خود را دانلود کنید و از شنیدن آنها لذت ببرید. همیچن اگر تمایل دارید آهنگ های بی کلام بر روی تصاویری از طبیعت تماشا و گوش کنید می توانید به کانال موزیک ویدئو ملوی در دالفک سر بزنید و از دیدن موزیک ویدئوهای زیبا همراه با آهنگ های بی کلام لذت ببرید.
در هنگام گوش دادن به موسیقی لرزه‌ای در سرتاسر بدن خود حس می‌کنید. در واقع این لرزه درست در لحظه اوج آهنگ اتفاق می‌افتد که در صورت احساس سرخوشی و لذت در بدن شما به صورت کاملا مستقیم با جنب و جوش و هیجان‌های شما در ارتباط است.
فعالیت‌های بسیار محدودی وجود دارند که باعث می‌شوند تمام بخش‌های مغز فعال شوند و موسیقی یکی از این فعالیت‌ها به‌شمار می‌رود.
یافته‌ها حاکی از اینه که شنیدن موسیقی باعث فعال شدن مناطق شنیداری و به کار گرفتن حجم عظیمی از شبکه‌های عصبی در مغز می‌شود. در واقع پژوهشگران بر این باورند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث فعال شدن مناطق احساسی، محرکی و خلاقیت در مغز شود.
چرا باید موسیقی بی کلام گوش کرد؟
بهری وری را افزایش می دهد
فرض کنیم شما در یک محیط شلوغ و پر ازدحام شاغل هستید، نتیجه آن میشود که تمرکزتان را از دست میدهید و بهره ی کاری شما کاهش پیدا میکند. اما میتوانید با یک هدفون به موسیقی بی کلام گوش کنید و این موجب میشود تا تمرکز شما به کارتان بازگردد و مغز هیاهوی محیط اطراف را نادیده بگیرد.
گوش‌دادن به موسیقی شیوه‌ای مؤثر برای مبارزه با استرس است
در یکی از پژوهش‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۳ از شرکت‌کنندگان خواسته شد که قبل از مواجه با یک محرک استرس‌زا در یکی از سه موقعیت پیشنهادی قرار بگیرند و بعد تست استرس روانی را انجام دهند. سه موقعیت پیشنهادی:
بعضی از شرکت‌کنندگان به موسیقی آرامش‌بخش گوش دادند
عده‌ای دیگر به صدای امواج آب
و دیگران هم هیچ‌گونه محرک موسیقایی دریافت نکردند.
نتایج بررسی آزمایش‌ها نشان داد گوش‌دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس، خصوصا روی دستگاه عصبی خودمختار، تأثیرگذار است. آن دسته از کسانی که به موسیقی گوش داده بودند، بعد از مواجه با عامل استرس‌زا، آرامش خود را با سرعت بیشتری به‌دست آوردند. برای راستی آزمایی تاثیرگذاری گوش دادن به موسیقی بر مدیریت استرس پیشنهاد میکنیم که چندین آهنگ انرژی مثبت خارجی بی کلام گوش کنید و نتیجه را خودتان برآورد کنید.

تاثیرات مثبت گوش دادن به موسیقی بی کلام بر عملکرد مغز
تاثیرات مثبت گوش دادن به موسیقی بی کلام بر عملکرد مغز

تاثیر گوش کردن به موسیقی بر یادگیری
مطالعه‌‌ای نیز نشان داد افرادی که در حال فراگیری زبان جدیدی بودند، وقتی کلمات و عبارات جدید را به صورت آواز و با ریتم تمرین می‌کردند، بهتر از زمانی که به صورت عادی آنها را می‌خواندند، این کلمات را فراگرفته بودند. بنابراین هر چند ممکن است موسیقی روی حافظه اثر بگذارد اما نتایج بسته به فرد ممکن است متفاوت باشد. اگر شما جزو افرادی هستید که موسیقی حواس‌تان را پرت می‌کند احتمالاً بهتر باشد در سکوت مطالعه کنید یا تِرک‌هایی خنثی به عنوان زمینه توزیع کنید.
دیدگاه خاص یک متخصص درباره تاثیر موسیقی بر مغز
علاوه بر این، موسیقی درمانی به طور حیاتی به بهبود کیفیت زندگی افراد سالم کمک می کند و نیازهای کودکان و بزرگسالانی که از بیماری‌ها و معلولیت های متعددی رنج می‌برند را نیز برآورده می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم بیماری را با نوعی از اختلال یا عدم تعادل در نظر بگیریم، می‌توان از موسیقی درمانی به عنوان پلی مهم برای وصل ارتباطی که جهت جریان آن مسدود شده است، استفاده کرد. امروزه از موسیقی در طیف گسترده‌ای از مسائل استفاده می‌شود. برای مثال در زمینه آموزش از آن برای درمان اوتیسم، بیش فعالی، حوزه پزشکی برای انکولوژی، درد و زوال عقل استفاده می‌شود.
گوش کردن به موسیقی سبب می گردد که هورمون سرتونین با سرعت بیشتری تولید شود. ترشح این هورمون سبب می گردد که ما احساس خوبی داشته باشیم، بنابراین افزایش تولید آن به شاد شدن ما و کم کردن سطح استرس در ما کمک می کند. از آنجایی که کاهش سرتونین منجر به افسردگی می گردد ، موسیقی با بوجود آوردن احساسات خوب در انسان مانع از افسرده شدن ما می گردد.

سجاد معصومی جانی آبادی

سجاد معصومی جانی آبادی، متولد دهه هفتاد در استان فارس است. وی مدیر مسئول و بنیان گذار رسانه موسیقی کاکو موزیک، مجله اینترنتی موسیقی کاکو موزیک، خبرگزاری کاکو نیوز، طراحی سایت و گرافیک کاکو دیزاین و آکادمی نخل می باشد. همیشه اون تغییری باش که میخوایی تو دنیا ببینی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا