آگهی

قیمت محصولات ایران خودرو در سال 99 چقدر تغییر کرد؟!

در بازار خودرو چه می‌گذرد؟ + جدول قیمت روز ایران خودرو و سایپا

شرکت خودرو سازی ایران خودرو با نام تجاری IKCO یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران است. این شرکت فعالیت خود را در سال 1341 و با تولید پیکان آغاز نمود .در حال حاضر محصولات متنوعی که توسط طراحان و مهندسان ایرانی طراحی شده، در این شرکت تولید می‌شود . علاوه بر آن ایران خودرو به همکاری با خودروسازان خارجی همکاری می‌کند و محصولات متنوع دیگری در این شرکت مونتاژ می‌شود. ایران خودرو با توجه به حمایت‌های بی دریغ دولت تا به حال توانسته یکی از دو شرکت بی رقیب در عرصه خودروسازی در ایران باشد. همین مسئله موجب شده که قیمت محصولات ایران خودرو به سلیقه  و خواست صاحبان این خودروسازی تغییر کند. در این مقاله قصد داریم قیمت محصولات ایران خودرو در حیطه خودروهای مونتاژی را بررسی کنیم و جدول روز قیمت ایران خودرو و سایپا را در انتهای مقاله با هم ببینیم.

تندر 90، خودروی خانواده

ایران خودرو در پی یافتن جایگزین مناسبی برای پیکان، تندر 90 را مونتاژ کرد. با گذشت مدت کوتاهی در قیمت محصولات ایران خودرو، تندر 90 تبدیل به خودرویی گران شد. بعد از افزایش تحریم‌ها نیز قطعات آن در بازار با کمبود مواجه شده و در فروش با مشکلاتی روبرو شد.

– پژو 2008، آقای فرانسوی

خودروی پژو 2008 محصول طراحی شده شرکت پژو فرانسه در سال 2012 است. این خودرو در سال 2013 وارد بازار جهانی شده و با استقبال بسیاری خوبی مواجه شد. سال 1396 نیز این خودرو توسط شرکت ایران خودرو وارد ایران شد و توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند. مزایایی مانند ایمنی بالا، کیفیت خوب ساخت، شتاب خوب، مصرف پایین سوخت و سیستم تعلیق مناسب موجب شده در لیست  قیمت محصولات ایران خودرو، پژو 2008 خودرویی خوش اقبال و مورد توجه باشد.

– هایما S7، امکانات متعدد

شرکت هایما زیر مجموعه گروه فاو در سال 2010 اقدام به طراحی و تولید این شاسی بلند زیبا نمود. در سال 1394 شرکت ایران خودرو اقدام به واردات و مونتاژ هایما S7 کرد. این خودرو با وجود امکانات متعدد و خوبی که دارد؛ از نظر مونتاژ چندان با کیفیت نیست. شتاب کم، قدرت پایین موتور و قطعات بی کیفیت موجب شده که هایما S7 بازار خوبی نداشته باشد. اما در جریان افزایش قیمت محصولات ایران خودرو، هایما نیز از این نوسان بازار بی نصیب نمانده است.

– پژو 405 SLX

 

این مدل پژو در سال 1388 تولید شد؛ اما شباهت زیادی به پژو 405 داشت. این مدل پژو جادار و کم مصرف است؛ به همین دلیل مورد توجه خانواده‌ها و خودرویی مناسب سفر است. اما امکانات رفاهی و ایمنی چندانی ندارد. به همین دلیل در قیمت محصولات ایران خودرو، قیمت زیادی نسبت به رقبایش دارد.

– اچ سی کراس، چینی خوش تیپ

شرکت دانگ فانگ چین در سال 2010 اقدام به تولید یک هاچ‌بک کامپکت نموده و اچ سی کراس را به بازار عرضه کرد. در سال 1395 ایران خودرو مونتاژ این خودرو را در ایران آغاز نمود. این خودرو ستاره‌های ایمنی چندانی ندارد. شرکت ایران خودرو نیز در مسیر مونتاژ آن تغییرات خاصی در امکانات و ایمنی خودرو ایجاد نکرده است. اما در لیست قیمت محصولات ایران خودرو، قیمت این خودرو نیز افزایش داشته؛ ولی هنوز هم خریداران زیادی دارد.

– سوزوکی گرند ویتارا، ژاپنی اصیل!

شرکت ایران خودرو این خودروی ژاپنی را حدود 14 سال پیش وارد ایران نمود و به مونتاژ و عرضه آن پرداخت. البته تا به حال تغییری در امکانات و شکل ظاهری کابین آن ایجاد نکرده است. موتور این خودرو توان تولید 169 اسب بخار  قدرت دارد. حداکثر سرعتی معادل 220 کیلومتر در ساعت و شتابی معادل 10 ثانیه از سکون تا صد ثبت کرده است. این خودرو کیفیت خوبی در ساخت دارد و برخی خصوصیات مانند ویژگی‌های آفرودی موجب توجه خریداران به سمت آن می‌شود. اما از سوی دیگر رقبای بهتری نیز در بازار دارد که همین مسئله مشکلاتی در فروش آن ایجاد می‌کند.

– دنا پلاس، تولید ملی

در جدول قیمت محصولات ایران خودرو، دنا پلاس ابتدا با قیمتی متعادل عرضه شد. اما به علت اشکالات در ساخت و کمبود امکانات تعدادی از خریدارانش را از دست داد. البته به علت ایمنی و فضای مناسب برای سرنشینان، هنوز هم مورد توجه است.

قیمت محصولات ایران خودرو در مدل‌های مختلف

نام خودرومحدوده قیمت محصولات ایران خودرو (میلیون تومان)
سوزوکی گرند ویتارا (1385 تا 1398)900 – 320
پژو 2008 (1396 تا 1399)840 – 640
اچ سی کراس (1395 تا 1398)330 – 255
تندر 90 (1386 تا 1398)297 – 94
هایما S7 (1394 تا 1397)530 – 410
دنا پلاس (1396 تا 1399)280 – 296
پژو 405 SLX (1388 تا 1399)186 – 92

 

سخن پایانی

قیمت محصولات ایران خودرو در طول تابستان و مهر 99 مدام در حال نوسان و البته رو به افزایش بود. اما با تغییرات سیاسی اواخر آبان 99، ورق قیمت خودروهای ایران خودرو برگشت و روند کاهشی به خود گرفت. به خاطر ادامه کاهش قیمت ارز در آذر ماه، این روند کاهش قیمت محصولات ایران خودرو همچنان ادامه یافت و هنوز به ثبات در بازار این خودروها نرسیده‌ایم.

 

سجاد معصومی جانی آبادی

سجاد معصومی جانی آبادی، متولد دهه هفتاد در استان فارس است. وی مدیر مسئول و بنیان گذار رسانه موسیقی کاکو موزیک، مجله اینترنتی موسیقی کاکو موزیک، خبرگزاری کاکو نیوز، طراحی سایت و گرافیک کاکو دیزاین و آکادمی نخل می باشد. همیشه اون تغییری باش که میخوایی تو دنیا ببینی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا